czwartek, 19 grudnia 2019

Co warto wiedzieć o preferencjach klientów sklepów internetowych

Co warto wiedzieć o preferencjach klientów sklepów internetowych


Autor: Andrzej Tomasik


Mobilna wersja strony, system szybkich płatności - o takie standardy opłaca się zadbać, prowadząc sklep internetowy. Izba Gospodarki Elektronicznej opublikowała raport opisujący przyzwyczajenia i upodobania ludzi robiących zakupy przez internet.


Polska plasuje się poniżej poziomu unijnej średniej pod względem liczby internautów, którzy kupują towary w sieci. Eurostat podaje, że w ub.r. 58 proc. korzystających z internetu obywateli UE zdecydowało się na choćby jeden internetowy zakup. Tymczasem dla Polski ten odsetek wynosi 45 proc. To dość daleko za Wielką Brytanią, która z odsetkiem 82 proc. jest liderem klasyfikacji. Jednak o wiele słabiej niż w Polsce rynek e-sprawunków rozwija się np. w Rumunii - 16 proc. czy w Bułgarii - 18 proc. A takie poziomy notowano w naszym kraju już w 2008 r.


Panie częściej na zakupach

Izba Gospodarki Elektronicznej opracowała raport, w którym 34 proc. ankietowanych Polaków zadeklarowało, że w ostatnim półroczu dokonało przynajmniej jednej transakcji w sklepie internetowym. Natomiast co najmniej pięć transakcji w tym samym okresie zadeklarował co czwarty respondent.

Statystyczny klient e-sklepu mieszka w dużym mieście i jest kobietą w wieku 25-44 lata. To oczywiście uproszczenie, niemniej z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej wynika, że kobiety o wiele częściej niż mężczyźni, czyli o 24 punkty procentowe, kupują przez internet. Dane mówią także o tym, że z usług e-sklepów najczęściej korzystają mieszkańcy metropolii z liczbą mieszkańców powyżej 500 tys., a w dalszej kolejności miast ponad 100-tysięcznych.


Ważna wersja na urządzenia mobilne

Jeżeli właściciel e-sklepu szuka klientów wśród ludzi młodych, powinien zadbać o wersję strony na urządzenia mobilne. Z raportu wynika bowiem, że aż 97 procent ankietowanych z grupy wiekowej 15-18 lat deklaruje we wspomnianym raporcie, że nie skusi się na zakupy, gdy serwis sprzedaży nie oferuje wersji mobilnej.

Ogólnie brak strony dedykowanej na urządzenia mobilne wzbudza niechęć u 70 proc. wszystkich respondentów. Natomiast 18 proc. wszystkich badanych twierdzi, że brak wersji mobilnej wyklucza decyzję o transakcji.

Sklepy bez wersji strony dedykowanej na urządzenia mobilne najwięcej klientów mogą znaleźć wśród mieszkańców wsi. Z raportu płyną wnioski, że właśnie wśród tych osób istnieje największa tolerancja na brak takiego udogodnienia. 36 proc. internautów z polskich wsi zadeklarowało, że na e-zakupach nie przeszkadza im brak wersji strony na smartfony czy tablety.


Klient nie przepada za wypełnianiem rubryk

Pomijając kwestie asortymentu, cen, przejrzystości i użyteczności strony, klienci zwracają uwagę także na systemy płatności. Cenią sobie szybkość przy płaceniu za towar. Rację bytu tracą już powoli tradycyjne przelewy bankowe, gdzie należy żmudnie wypełniać rubryki z numerem konta odbiorcy czy tytułem przelewu.

Coraz więcej ankietowanych preferuje szybkie przelewy, które nie wymagają wiele więcej poza zalogowaniem się i potwierdzeniem danych do wykonania transakcji. Na popularności zyskują też metody płatności kartami kredytowymi. Model płatności z wykorzystaniem szybkich przelewów służy nie tylko klientom, ale także sprzedawcom, którzy szybciej otrzymują zapłatę za zamówiony towar. Kolejnym ułatwieniem dla obu stron transakcji mogłaby się stać możliwość regulowania należności w różnych walutach.


Płać za zakupy w najpopularniejszych walutach korzystając z ConotoxiaPay: https://cinkciarz.pl/platnosci.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

6 komentarzy:

  1. Darmowe szablony stron internetowych. Skorzystaj z profesjonalnie zaprojektowanego szablonu strony internetowej. https://www.templatemonster.com/pl/

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja jestem zdania, że jeśli już prowadzimy sklep internetowy to na pewno będzie nam potrzebne pozycjonowanie. Jakby nie było to dzięki SEO możemy budować widoczność i pozycję naszego sklepu. Również czytałem wpis https://medialnie.info/narzedzia-seo/ w którym opisano skuteczne narzędzia SEO.

    OdpowiedzUsuń
  3. na pewno liczy się prostota obsługi sklepu, szeroka oferta, niskie ceny, szczególnie jak się wybiera specjalistyczny sprzęt, taki jak koła zębate, zestaw uszczelek do turbosprężarek, czy taśmy do produkcji to wszystko powinno być dokładnie opisane, tak by klient mógł podjąć dobrą decyzję zakupową

    OdpowiedzUsuń
  4. warto znać preferencje klientów by wiedzieć jaki towar kupować, co reklamować. np. czy popularniejsza jest bluza kucharska czarna czy biała, zapaski krótkie czy długie, jakie rozmiary są najpopularniejsze

    OdpowiedzUsuń
  5. Znajomość preferencji potencjalnych klientów sklepu i dobrze przeprowadzona kampania w internecie to klucz do sukcesu.
    https://pryzmat.media/

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzięki za wpis! Twoje treści to skarbnica wiedzy dla firm działających w e-commerce.

    OdpowiedzUsuń